lördag 20 mars 2010

Icke-invasiv kirurgi

Veckan har rullat på och jag har pliktskyldigt genomfört min träning. Var ganska rånmördad i benen i onsdags och tänkte jag skulle vara klok och ta två lätta dagar med bara simning för att få tillbaka spänsten. Givetvis resulterade löpvilan i att jag fick riktigt ont i mitt hamstringsfäste igen. Samma gamla vanliga ställe där hamstringen fäster på sittbenet. Funderade lite på om kirurgi skulle kunna hjälpa mig, men vad är det man gör då egentligen? Jo, öppnar upp, skrapar bort lite ärrvävnad från senan och häftar tillbaka den på rätt ställe. 6 månader rehab och så kanske det känns lite bättre sen. Jag valde därför den billigare varianten av kirurgi, nämligen 400ingar på bana med spikskor bakom Flåsmannen. Att köra snabba (nåja) intervaller med spikskor är väl det närmaste man kan komma en ordentlig senskrapning utan att lägga sig på britsen. Uppvärmningen gjorde ont men när vi väl kommit igång kändes det helt OK, om än aningen sladdrigt. Jag nöjde mig med 7x400 med 1 min vila, snitt ca 70sek. Vi får se hur det känns imorgon.

Anmärkningsvärt är att Flåsmannen faktiskt fixat till sitt löpsteg en aning, det är fortfarande jättefult, men mycket mycket snyggare än förrut. Huvudsaken är att det går snabbt och det gör det ju!

1 kommentar:

  1. Hej, du är inne på rätt spår - akta dig för vila....forskning visar att över 12 timmar mellan träningstillfällen har direkt negativ verkan och 24 timmars vila kan ge upphov till allvarliga skador. M a o skall du alltid prioritera att köra hårdare längre och tyngre (och helst drar ner på näringsintaget samtidigt) Lycka till! (kul att du är tillbaka) A.

    SvaraRadera