söndag 12 september 2010

MRSA

Har kämpat vidare med att få den gamle slitne kroppen att klara av att träna på riktigt igen. Som jag skrev i förra inlägget så tog jag en antibiotikakur som hade väldigt snabb och bra effekt på buggen som lurade i kroppen. Tyvärr så funkar ju antibiotika så att den slår ganska oskiljningslöst mot bakteriefloran och dödar inte bara elaka utan även de snälla bakterierna som huserar i kroppen. Jag tycker det är fantastiskt att vi faktiskt lever i symbios med ca 2-3kg av dessa bakterier som vi har i magen men även i munnen och salivet. Min favoritbakterie är föga förvånande de nitratreducerande baggarna som finns i munnen. Dessa små rackare har som specialitet att reducera nitrat till nitrit som tas upp i blodet och som vi sen kan omvandla till den hyperhypade molekylen kväveoxid. Jag är övertygad om att min antibiotikakur råkade döda lite väl många av "our own troops" och därav min veka fysiska form å det senaste.

Well, det är veckan före dopparveckan angående Lidingöloppet och händer inte ett mindre mirakel så kommer jag få seriösa problem i motbackarna men det känns ändå lite intressant att se hur det kommer kännas att springa där.

Som vanligt har jag under min formsvacka funderat på vad jag ska ta mig till med den ocean av tid som återstår innan det är tävlingssäsong igen. Har precis iordningställt ett träningsprogram som ska chocka kroppen lite och hålla motivationen på topp under höstens träning. Det som är nytt och skiljer sig från tidigare är:
  • Jag planerar att skippa simningen under hösten och ta tag i det framåt juletid igen. Främst för att få tid med mer av den roliga träningen, dvs cykla och springa.
  • Det bär emot något otroligt men 2 styrkepass / vecka är inplanerade. Kräks nästan vid tanken att stå på ett gym och bolla vikter men rygg och axlar börjar bli lite tärda.
  • Racern får gå in i stallet och vila sig. MTB och testcykel för hela slanten.
  • Fokus på löpning under hösten, inga jättemängder men 3 tuffa pass / vecka för att få igång lite snabbhet och resten distans.
  • 1 vilodag per vecka. Inte för att jag tror det är så himla nyttigt med vilodagar egentligen men Love och jag brukar ha busdagar på söndagar och efter det brukar jag vara så sliten att jag ändå inte orkar träna.
-

1 kommentar:

  1. Höstens höjdpunkt kommer bli när du hänger med på Bambis cirkelträning. Då ska jag stå bredvid och skratta. Haha.

    SvaraRadera