lördag 30 april 2011

Idag tog jag 275kg i bänkpress

Idag sprang jag ett lopp över 10km. Tiden blev 37.16, en prestation som jag upplever som väldigt dålig. Istället för att gnälla tänker jag sätta prestationen i perspektiv.

37min är ca 40% långsammare än världsrekordet på 10000m.
En sport som jag definitivt inte håller på med är bänkpress.
Världsrekordet där är 458kg.
40% sämre än det är 275kg.
Tar man 275kg i bänk så tycker jag att man är stark.
Undrar om en styrkelyftare tycker att jag är snabb?

11 kommentarer:

  1. En styrkelyftare som har provat att springa tycker nog det.

    SvaraRadera
  2. Hur får du 37 minuter till 40% långsammare? 30% långsammare borde det väl vara? Dvs 323 kg bänk.
    Eller 13,57 på 100m...

    SvaraRadera
  3. hahaha.. doktorn och procenträkning :-)

    SvaraRadera
  4. Seas och Greven: Va faen, ska jag behöva ta fram "kom så räknar vi" från mellanstadiet? Världsrekordet= drygt 26 min, min tid drygt 37min. Jag är alltså 11min långsammare. 11/26= ungefär 40%. Greven och Seas har antagligen gått på den gamla mattelärarfinten och delat 26/37 vilket är ca 0.7. 26 är 30% snabbare än 37min men 37min är 40% långsammare än 26 minuter. När ni gick på mellanstadiet lät det kanske så här: Ok en vara kostar 100kr. Försäljaren annonserar sedan ut varan till 30% rabatt, varan kostar nu 70kr. Sen bestämmer han sig för att lägga på 30% igen men till allas häpnad kostar nu varan bara 91kr.

    En mer relevant kommentar på mitt räkneexempel skulle vara att klaga på att 40% sämre än en tid på 10km blir ett högre tal medan en försämring i bänkpress blir ett lägre tal. Eftersom procent per definition är en relation till något annat så blir det alltid lite förskevat att räkna på detta sätt.

    SvaraRadera
  5. Bättre upp:

    "On July 12, 2008, Kennelly successfully completed a bench press 1074 lbs (488 kg) during the United Powerlifting Association Bench Bash For Cash in Dubuque, Iowa."

    488-40%=292,8

    Träna lite till så bänkar du 300!!!

    SvaraRadera
  6. Pratar vi om långsammare så antar jag att vi jämför hastighet. Hastighet mäts inte i minuter utan t.ex. km/h eller m/s.

    Bekeles hastighet 6,34m/s
    Din hastighet 4,47 m/s

    SvaraRadera
  7. Mikael: Å fasen, nästan ett halvt ton. Sjukt!

    Seas: Nej det var tid (på 10km) jag pratade om. Men blir ju rätt om man räknar som du gör också. Bara att vända på ordningen i hastighetsbenämning; sträcka per tid eller tid per sträcka. Börjar lukta en internetdiskussion utan vinnare här. Dags att avsluta eller så tar vi den med hönan och ägget också :-)

    SvaraRadera
  8. Seas: Nä förresten, tar tillbaka det jag just skrev. Vi närmare granskning så skrev jag faktiskt "långsammare" borde varit "längre tid". Seas vs Nitro 1-0. Greven får dock bara minuspoäng som la näsan i blöt.

    SvaraRadera
  9. nänänä här kommer den ultimata matematikkorrellevanten in och rökar till det för dig.. det blir bara veganoskevt att räkna med procent så då sätter man bara talen i relation till varandra i den basala ekvationen 26/37=X/458, varur X löses till 322 kg. vad säger du nurrå... heehe

    SvaraRadera
  10. jaja, procenträkning i all ära, men nog springer du bra fort ändå.

    SvaraRadera
  11. Du har tittat på världsrekordet i bänkpress med dräkt. Lite som att springa i konstant nedförsbacke eller med en stor medvind. Världsrekordet i bänkpress utan dräkt är 325 kg.

    Om jag får vara så fräck att gissa på din kroppsvikt (utan att ens ha sett någon bild :)) och anta att den ligger kring 75 kg så är världsrekordet i den kroppsvikten 220 kg.

    Med Grevens sätt att räkna ut det, som jag tycker är "bäst", blir det 232 kg eller 157 kg i bänkpress beroende på kroppsvikten. Det är ju väldigt bra resultat och det är få som klarar av men samtidigt inget fantastiskt :) Ungefär som din tid på milen...

    SvaraRadera