måndag 5 juli 2010

Nostalgi

Satt och kollade i min gamla gulnade träningsdagbok nu på morgonen och såg att på dagen för 16 år sedan cyklade jag och min kompis Björn vad vi då tyckte var ett rejält mandomsprov, nämligen Kallinge (håla i Blekinge med nedlagt järnbruk) till Västkusten på ett bräde. Vi var ju 17 år och nu skulle vi lämna det här stället och aldrig komma tillbaka. Extremt oplanerat såklart, mest:

-"Va fan här är ju typ dött vi drar till Västkusten, Per Gessle säger ju att där är så himla bra".

Det blev 21 mil på småvägarna på våra mödrars damcyklar. Jag minns särskilt tydligt att jag bara hade 3ans växel på min cykel och packningen i en sportbag fastsurrad med en bläckfiskarm på pakethållaren. Det kändes som en oändligt lång tur och jag kände för första gången kicken man får när man dricker Pripps Energy efter att ha bonkat. Vi kom fram någon gång mitt i natten och la oss på stranden och kokade hallonkräm på stormköket. Sen bar det av till Båstad där vi blev skitfulla och förstörde kvällen för ett husband på en klubb, därefter rulle bakom en cirkuskaravan längs västkusten med siktet inställt på Staden Göteborg. Göteborg var ju ett enormt metropol fyllt med knarkare, slagskämpar och framförallt tjejer. Någonstans kring Varberg tog dock pengarna slut och vi fick ändra rutt österut och kanske hemåt. Av okänd anledning försökte jag rycka ifrån min kompis upp på småländska höglandet men han bet sig envetet fast på min rulle, efter några timmar gav jag upp och vi somnade på en rastplats. Resten av resan var ren misär utan mat och ortskyltarna hade tresiffriga km-angivelser efter sig. Vi lyckades ta oss hem till slut och semesterresan var avklarad på mindre än en vecka utan att någon hade saknat oss.

En sån resa kan tycka sig ganska meningslös och något man gör i ungdomlig brist på annat men faktum är att jag gjort någon form av långcykling varje år sen dess. Fokus ligger nu mer på att få in bra träning och mindre på att dricka alkohol. Nästa vecka bär det av igen. Tanken är att köra SM i örserum och därifrån cykla ner till Skåne och vidare till Blekinge. Övernattandet sker nu med något högre svansföring på B&B-ställen istället för gamla omklädningsrum, buskar eller biografer. Man får känna sig som Lone Rider i ett par dagar åtminstone...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar