onsdag 22 februari 2012

Pestens tid är här

Jaha, då var man pestsmittad tack vare min kära kollega Tomas sjuknärvaro på labbet. Råttflocken som tog hand om honom när han var liten gav honom en Lutheransk uppfostran vilket gör att han skäms mer över att behöva sjukanmäla sig än över att smitta sin kollega/bästa vän med pest. Tack tack. Det är hans luftburna, kontaminerade spottdroppar som jag andats in och som brutit genom mitt immunförsvar.

 Jag har varit pestsmittad förr men denna gången är det riktigt illa, min tid är nog räknad.

Men jag klagar inte, mitt liv har haft flera höjdpunkter. Som den gången när jag fick punka precis utanför Cykelaffären i Södertälje och dom hjälpte mig helt gratis fastän dom egentligen hade stängt. För att inte nämna alla dagar när det inte regnat. Sådant ligger jag och tänker på här på min dödsbädd. Det är dock extremt ångestfyllt att inte kunna transportera sig med cykel utan behöva åka med pestpendeln två gånger per dag. Hela säsongen är säkert förstörd nu. Och fet kommer jag bli.
Stackars mig!

6 kommentarer:

  1. Du måste genast gå till doktorn och _kräva_ penicillin.
    (Om det är Yersinia pestis, alltså. Annars vore det bara dumt.)

    SvaraRadera
  2. Har hittat din blogg precis, via Funbeat, och du skriver bra och intressant! Cykelpendlar själv på vintern, ca 1,7 mil enkel resa (ingenting i din värld troligen), men jag sitter också pestsmittad de senaste två veckorna! :( Extremt surt!

    Har även haft problem med kalorier, jag får inte i mig tillräckligt och hamnar ofta i svackor där jag helt enkelt är orkeslös!

    Du får gärna skriva lite om hur din dag ser ut kostmässigt, vad du äter innan träning, under träning och efter träning.

    På somrarna cyklar jag asfalt med racern, och siktar på halvvätten under 5h i sommar. Har enbart cyklat i 2 år.

    SvaraRadera
  3. Patrik: Jag hade lite problem med energisvackor de första veckorna när jag precis började med extrempendlingen. Sen stabiliserades det och nu känner jag mig väldigt stark energimässigt. Grejen är att jag tappar en del vikt under arbetsveckan men kompenserar det på helgen när jag har närmre till kylskåpet. Överlag är jag viktstabil.

    Min kosthållning under träningsdagar är väldigt spartansk: Frukosten äter jag på cykeln och är nästan alltid plain kall havregrynsgröt kanske 3-4dl som jag har i plastpåsar i fickorna, bara att bita hål på en påse och suga i sig. Bara vatten under färden. Sen har jag mat som väntar när jag kommer fram till labbet; nyponsoppa, bananer, skorpor, juice etc. Vi har en fruktkorg på jobbet och jag är väl den som äter upp det mesta av den. Lunch är en simpel lunchlåda oftast innehållande någon böngryta och massa kolhydrater i form av ris, pasta eller potatis. Sen mer frukt på eftermiddagen och massa kaffe såklart. Sen cyklar jag hem och tar en rejäl middag med massa grönsaker, pasta och så mycket som möjligt av allt. För mig blir det ganska kopiösa mängder, frukt, bär, nötter och grönsaker. Annars inget speciellt förutom att jag äter helt vegetariskt. Uppskattar att energifördelning är enligt svenska näringsrekommendationer (55% kolhydrater-30% fett-15% protein). Kör inga återhämtningsdrycker, proteintillskott eller liknande. Har petat i mig 4000 IU D-vitamin som tillskott under vintern när jag inte får det genom solen. Tog linfröolja förrut men konverteringen till DHA i kroppen är väl lite tvivelaktig så nu kör jag på ren algolja (färdigt DHA) istället.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ok, det låter ju inte som någon jätte konsumtion ändå!
      Jag försöker äta havregrynsgröt till frukost, tillsammans med ett glas juice, ofta nötter, keso, torkade frukter till mellanmål och sedan en ordentlig Lunch (kan ibland slarva med en sushi), mellanmål på eftermiddagen igen, och sedan middag hemma + kvällsmål.. Klarar jag av att hålla det schemat så kommer jag upp i ca 3800-3900 kalorier, vilket ändå är lite för lite för mig. Har galet hög ämnesomsättning...

      Gällande vikt så har jag de senaste 5 åren legat på runt 86-88 kilo, oavsett om jag äter 4000 kalorier per dag eller 1500. 193 lång.

      Funderar på att baka energikakor med fint innehåll för att kunna knapra lite sådana under dagen också.

      Radera
  4. Jag tolkar det som att du är lika illa uppfostrad som din kollega (han med råttflocken) eftersom du förpestar tillvaron för de andra på pestpendeln OCH dina andra, ännu ej smittade kollegor.

    Det finns ett ganska bra uttryck för det där. :-D

    SvaraRadera
  5. Erik: Exakt, jag hostar alltid i handen innan jag trycker på stoppknappen när jag ska av vid min hållplats också.

    SvaraRadera