tisdag 11 januari 2011

Väggning, intervaller och simning

Nu har jag kommit igång ganska bra med simningen igen. Istället för att ligga i klorvattnet hela hösten och vintern så tog jag ett brejk från simningen i höst och hade 12 veckor på tork så att säga. Det brukar alltid kännas som jag får börja om från början om jag inte simmar på ett tag men redan efter ett par pass så känns det riktigt bra. Hundringarna går på 1.20 om jag får vila minst 10 sekunder och slipper simma mer än ett par km. Antingen är det mina annars så senila muskler som lyckats skaffa sig ett muskelminne eller så är det effekten av den hatade styrketräningen som visar sig.

Igår väggade jag mig igen, denna gången i form av löpning. Upplägget var 16km med intervaller i halkan på söndagskvällen, bara vatten efter passet och sen marafart på löpband innan frukost dagen efter. Orkade totalt 7km innan jag låg och vred mig på golvet. Börjar bli beroende av det extrema endorfinpåslaget som ackompanierar en riktig väggning. Sen var det gott med tempeh och ris till lunch och fortsatt kolhydratintag för att ladda inför kvällen intervallpass med Lelle och Antti. 7 tusingar med kort vila blev det, progressivt från 3.42 till 3.19. Idag är jag pappaledig vilket Love och jag firade med att gå till klättergymmet och bouldra. Det är ganska imponerande vilken greppstyrka/kroppsviktskvot en 2-åring besitter. Apgenerna gör sig påminda.

4 kommentarer:

  1. Helt fantastiskt! Hur mycket tror du styrketräningen påverkar simningen?

    //svärd

    SvaraRadera
  2. Svärd: Generellt är jag missnöjd över effekten av styrketräningen. Tyckte först att jag bara blivit stel och tung av det men just simningen känns faktiskt lite bättre. Låt mig lägga ett par hundra timmars simning on top så kan jag säga om det gav någon effekt.

    SvaraRadera
  3. Hur fet är du nu då? Lämnat 80+ än?

    SvaraRadera
  4. Alf: 76.3kg imorse... Being slim is in...

    SvaraRadera