måndag 17 januari 2011

Visdomsord

Dax för lite snyftbloggning. Efter intervallerna för exakt en vecka sedan uppstod en smärta över och strax under höger knäskål. Antagligen någon form av underansträningsrelaterad* åkomma som det hala och förädriska underlaget bidragit till. Resten av veckan blev det ingen löpning men cykel kunde bedrivas fram till i fredags då smärtan övergick till ej acceptabel nivå. Blev till att simma i helgen istället. En intressant observation när man har ont i knäet är att muskeln (i detta fall vastus lateralis) som fäster vid det ömma området verkar bli inaktiverad av smärtan. Eftersom jag tvingat kroppen att fortsätta veva runt pedaler har jag nu fått ordentlig träningsvärk i vastus medialis istället som tydligen gått in som första reserv. Skönt att ge den bänkvärmaren vad den tål. I övrigt får jag tusan så ont när jag suttit med böjd knäled ett tag. Symptomen stämmer bra på Patello-femoralt smärtsyndrom. Vi får se hur lång tid det tar innan jag tränat bort denna skadan.

Efter helgens inaktivtet var jag imorse pigg nog för att köra 3x20min på 300watt med 1 min rullvila på fastande mage. Därefter svält fram till nästa pass som blir Ironmanintensitet till failure med tillförsel av kolhydratlösning från en röd-vit läskedrycksburk. Får se vad knäet säger sen. I övrigt har jag nu fått ett datum för min disputation som ska ske i juni. Nattsömnen har därmed blivit degraderad till 5h 30min för att jag förutom att blogga, jobba och vägga ska hinna vara en god familjefar som full av energi kommer hem för att busa med barnet. Igår fick jag t.ex. erfara att knäet inte reagerar särskilt positivt på att rulla snöklot över lekplats en hel eftermiddag. Inte heller att bära barnet samtidigt som jag pulsar i blötsnö är särskilt behagligt.

*Underträningskada (-an-or, adjek. -ad). Skador uppkommer ofta pga att man är för dåligt tränad för den aktiviten man utsätter kroppen för. En skada ska således tolkas som en signal från kroppen att den vill träna mer så att den kan stärka sig mot framtida belastningar. Detta leder till att man hamnar i en sk "god cirkel" där man ökar träningen för att förebygga skador, inflammatorisk värk uppstår vilket tolkas som att man ska träna ännu mer, man blir mer vältränad, ny skada uppstår,träningen ökas ytterligare, man blir ännu bättre tränad, vinner SM, VM osv osv.

5 kommentarer:

  1. Filip min store idol, inom grenen svenska triathlonbloggar med inriktning mot tillämpad vetenskap/70-talisthumor/kvasiintellektualismer är du större än Gud!

    SvaraRadera
  2. Johan L: Bajabaja att dricka vin på måndagar!

    SvaraRadera
  3. jasså du ska dispa nu lagom till att Karin krytster ut en mini-Stenky

    SvaraRadera
  4. Greven: Det kan fan inte va sant att Stenky ska bli farsa! Ungefär lika sannolikt som att Björn Borg skulle göra comeback i tennis. Men å andra sidan så behöver världen en klättrare som kan böja knäna åt fel håll i trånga kaminer. Jag drog ett sms precis men han har varken förnekat eller bekräftat så vi får se om din adliga trut är full skit som vanligt.

    Mikael: Kan vi inte ordna en bur på bassängkanten så man kan slänga in ungarna där tills dagis öppnar?

    SvaraRadera