torsdag 27 januari 2011

Maxtest

Gjorde ett maxtest idag. Drog till med ett nytt personhögsta så här på ålderns höst med 5.48 l/min. Det förra var på 5.46 l/min från 2009. Mina två sjukveckor i september var helt förödande för formen och maxtesten under hösten och vintern har sett ut så här:

27 oktober: 4.72 l/min
12 november: 4.92 l/min
2 december: 5.11 l/min
13 januari: 5.29 l/min
27 januari: 5.48 l/min

Så en enkel slutsats är att träning lönar sig och vila är farligt. 18 veckor för att återfå det jag tappade på 2 veckors inaktivitet. Totalt har jag kört 37 hårda intervallpass under denna tiden, så snitthöjning ligger på 20ml/pass. Läste att Fabian Cancellara brukade höja sig 100ml/pass i början av säsongen. Kul med siffror. Men ett högt värde på ett maxtest är bara en liten del i en lång ekvation och formen är fortfarande en bra bit bort. Fokus just nu är att hålla sig borta från förkylningen som knockat hela Loves dagis...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar