lördag 26 mars 2011

Så blev det

Valet jag skrev om i förra inlägget blev den svettiga varianten och det har rullat på ganska bra med träningen efter det. 3h cykel på lördagen som trots 2 rejäla vurpor och 1 punktering var ett riktigt bra pass. Följde upp med Lightlångpass med Bambi på söndagen, eller det var light ända till vi kom till Ryssbacken (400m brant och isigt) där jag på skämt sa "sisten upp är en skit" varpå Bambi rusade iväg som ett skrämt rådjur. Tjejstryk är aldrig kul. Totalt 95km löpning i veckan, 2 intervallpass på cykeln men bara 1 simpass. Imorse mötte jag upp med Lelle, Kicken, Dave och Olle kl 7 för ett 3-milapass med 4x5min hårt inlagt. På fastande mage såklart. Grundtempot var 4.25/km och intervallerna gick i 3.45/km för mig men jag fick släppa Olle och Lelle hela tiden, har en bit kvar till den formen. Postivit är att jag nu är helt smärtfri i knäet vilket jag är väldigt glad över. Hade jag lyssnat till läkarens ord skulle jag ha varit inne på min 5e rehab vecka och ha 7 veckor kvar... Better strong than sorry.

Jag hade förresten nöjet att testa Dave, Lelle och Stefan på labbet i veckan. Trion har ju precis kommit hem från hårdkörning i Nice och ville testa formen. Det som var mest intressant var att få testa Dave som jag har lite av en långtidsuppföljning på. Dave var med i en studie på våren 2006 och då var hans personbästa 9.47h på en IM. När jag testade honom såg jag att han hade riktigt fina värden framförallt effektivitet och trösklar var extremt bra. Jag sa att han lätt skulle stå på pallen i Kalmar det året och han kom mycket riktigt 3a. Efter det har det rullat på bra och han har förbättrat sina resultat och testvärden sakta men säkert för varje år. 2010 vann han ju SM-guld på ironmansträckan med personbästat 8.35h. Många undrar vad som krävs för att prestera bra på en ironman. Nedan följer lite fysiologiska resultat från Daves senaste test, Ja, jag har karlns tillåtelse att publicera dem här och det är ungefär vad som krävs för att prestera på topp i långdistanstriathlon . Medelsvenssons värde inom parentes:

VO2max: 5.67 l/min (3.25 l/min)
Mjölksyratröskel löpning: 3.18/km vid 3.3 mM (ca 6.45/km)
Mjölksyratröskel cykel: 352w vid 3.1 mM (120w)
Fatmax cykel: 520 kcal/h (180 kcal/h)
Löpekonomi 0.99 kcal/kg/km (1.12)

Bara att klistra upp dom värdena på kylskåpet så man vet vad man ska sikta på...

2 kommentarer:

  1. Kul att Dave presenterar sina siffror. Hade han samma V02max på cykel som löp?

    Det var en riktigt fin tröskelfart på löpet. Tror du att muskelarbetet på löpband kan påverka den farten? Sannolikt behövs inte lika mkt höftextension/knäflexion på löpband.

    Kul att ditt knä blivit bättre. Min gissning är att ditt intensiva tränande, framför allt styrketräningen har smärtlindrat skadan. Styrketräning är oerhört potent som central smärtlindring. Läkningen tar mycket längre tid.

    SvaraRadera
  2. Ironmange: Testade inte maxet i löpning men antagligen samma eller marginellt högre i löpning. Vi kompenserar för skillnader genom att lägga på 0.9 garders motlut men det kan diffa en del från person till person.
    Håller med om att senan nog inte är helt läkt iaf inte de delarna där jag hade rupturen men antagligen har de fungerande delarna av senan kompenserat och blivit så starka att jag nu har 100% funktion i knäet igen. Tack för tipset om den framåtlutande brädan för knäböjen förresten, den var suverän!

    SvaraRadera