fredagen den 25:e november 2011

Ny bok om pulsträning

I veckan kom Dr Mattssons och mitt matrial om pulsträning ut i handeln. Vi fick uppdrag av SISU Idrottsböcker att göra en uppdatering av kunskapsläget kring pulsträning. I denna tidsålder kan pulsträning kanske kännas lite low-tech men sanningen är faktiskt att hjärtat är otroligt känsligt för variationer i dagsform och med rätt kunskap och fingertoppskänsla kan man lyfta sin träning minst ett par snäpp med korrekt styrd pulsträning. Förutom lite grundläggande fysiologi så skriver vi om några användbara och känsliga pulstester, hur man ska tolka variationer i puls under träning, exempel på pulsfiler från träningspass, ger lite exempel på träningsupplägg mm. Mest stolt är jag över vår ganska enkla manual för hur man beräknar sina pulszoner (6st) med hjälp av sin vilopuls, tröskelpuls och maxpuls. En enkel matris finns även på webben: http://www.idrottsbokhandeln.se/Pulstraning/
Med detta hoppas jag att idrottare slutar använda de kraftigt förenklade och (i 95% av fallen felaktiga) formlerna "220 minus åldern", "% av maxpuls", Karvonenformeln eller liknande.
Boken finns att köpa på idrottsbokhandeln http://www.idrottsbokhandeln.se/bocker/SISU-Idrottsbocker/1340/Pulstraning/934/. SISU Idrottsböcker är ett icke vinstdrivande företag så ni kan känna er helt trygga att pengarna inte sätter snurr på något tillväxthjul...

2 kommentarer:

  1. Ni har ju glömt kapitlet om snöpulsning? Rätt central del i pulsträningen om vintern.

    SvaraRadera